Minit mesyuarat merupakan satu rekod bertulis mengenai perkara - perkara yang dibincangkan di dalam sesuatu mesyuarat.
CIRI - CIRI MINIT MESYUARAT YANG BAIK
- Tulin
- Ringkas dan padat : Tidak direka - reka
- Lengkap : Boleh memberi kefahaman jelas
- Tepat : Butir perbincangan di catat dengan tepat
- Bebas dari keraguan : Tarikh, nombor rujukan, nama, fakta dan lain - lain.
PANDUAN PENULISAN MINIT MESYUARAT
- Peingkat persediaan
- Mengetahui agenda
- Mengetahui minit mesyuarat yang lepas
- Membaca semua kertas kerja
- Semasa mesyuarat
- Tumpukan perhatian kepada perbincangan
- Peringkat penulisan minit mesyuarat
- Draf minit diserahkan untuk kelulusan pengerusi 3 hari selepas tarikh mesyuarat.
- Minit mesyuarat diedarkan 7 hari selepas tarikh mesyuarat.
Minit mesyuarat hendaklah merekod :
- Senarai kehadiran mesyuarat
- Perkara-perkara penting yang dibincangkan di dalam mesyuarat
- Keputusan-keputusan yang dibuat
- Tindakan-tindakan susulan yang perlu diambil oleh agensi