FIRMAN ALLAH SWT

“DAN BERMESYUARAT DENGAN MEREKA DALAM URUSAN ITU DAN APABILA ENGKAU TELAH BERAZAM, MAKA BERTAKWALAH KEPADA ALLAH.”

(AYAT 159, SURAH AL-IMRAN)


Jumaat, 2 Februari 2018

MINIT MESYUARAT

Minit mesyuarat merupakan satu rekod bertulis mengenai perkara - perkara yang dibincangkan di dalam sesuatu mesyuarat.

CIRI - CIRI MINIT MESYUARAT YANG BAIK
  • Tulin 
  1. Ringkas dan padat : Tidak direka - reka
  2. Lengkap : Boleh memberi kefahaman jelas
  3. Tepat Butir perbincangan di catat dengan tepat
  4. Bebas dari keraguan : Tarikh, nombor rujukan, nama, fakta dan lain - lain.
PANDUAN PENULISAN MINIT MESYUARAT
  • Peingkat persediaan 
  1. Mengetahui agenda 
  2. Mengetahui minit mesyuarat yang lepas
  3. Membaca semua kertas kerja
  • Semasa mesyuarat
  1. Tumpukan perhatian kepada perbincangan
  • Peringkat penulisan minit mesyuarat
  1. Draf minit diserahkan untuk kelulusan pengerusi 3 hari selepas tarikh mesyuarat.
  • Minit mesyuarat diedarkan 7 hari selepas tarikh mesyuarat.
Minit mesyuarat hendaklah merekod :
  • Senarai kehadiran mesyuarat
  • Perkara-perkara penting yang dibincangkan di dalam mesyuarat
  • Keputusan-keputusan yang dibuat
  • Tindakan-tindakan susulan yang perlu diambil oleh agensi